Competenties voor een Startbekwame docent

Als docent hoor je te beschikken over de 7 SBL ( Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel) competenties. Maar welke competenties zijn er en wat houden ze in?


Competentie 1 Interpersoonlijk competent:
Je kunt leerlingen goed als groep laten functioneren. Je zorgt ervoor dat er in jouw klas of les een goede, open sfeer is. Leerlingen gaan vriendelijk met elkaar om. Ze kunnen samen werken en zelfstandig werken. In het contact met leerlingen zoek je naar een goede balans: tussen leiden en begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen en corrigeren en stimuleren.

Competentie 2 Pedagogisch competent:
Je hebt pedagogische (‘opvoedkundige’) kwaliteiten. Je zorgt in je les voor een veilige leeromgeving, met houvast en structuur voor je leerlingen. Een omgeving waarin ze kunnen uitgroeien tot verantwoordelijke, zelfstandige mensen.

Competentie 3 Vakinhoudelijk en didactisch competent:
Je weet veel van je vak en kunt het ook overbrengen. Je helpt leerlingen aan de culturele bagage die nodig is om volwaardig mee te draaien in de maatschappij.

Competentie 4 Organisatorisch competent:
Je kunt goed organiseren, indelen, overzicht houden en organiseren. In jouw klas of les heerst een ordelijke, taakgerichte en overzichtelijke sfeer.

Competentie 5 Samenwerken met collega's:
Je zorgt ervoor dat jouw werk en dat van collega’s op elkaar is afgestemd. Je draagt bij aan het goed functioneren van de schoolorganisatie.

Competentie 6 Samenwerken met de omgeving:
Je onderhoudt goed contact met mensen buiten de school, zoals ouders en instanties. Dat draagt bij aan een goede vorming en opleiding van je leerlingen.

Competentie 7 Reflectie en ontwikkeling
 Je denkt voortdurend na over de invulling van je beroep en over je eigen beroepskwaliteiten. Je ontwikkelt jezelf constant, en bent op de hoogte van vernieuwingen in je vak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten