C3 Vak en didactisch competent

Het gaat er hierbij om dat de student:

  • Leerlingen betekenisvolle leerdoelen geeft
  • Leerlingen gemotiveerd met hun leertaken aan de slag laat gaan
  • Leerlingen adequate ondersteuning geeft bij het uitvoeren van hun leertaken, waarbij rekening gehouden wordt met individuele verschillen
  • Leerlingen laat leren leren,
zodat een stimulerende en uitdagende leeromgeving ontstaat die het zelfstandig leren van leerlingen bevordert.

Bijbehorende mogelijke gedragsindicatoren
de student kan zorgen voor zinvolle leerinhouden en leeractiviteiten. 
Dit is te zien doordat hij / zij:
  • De les / onderwijsactiviteit vakinhoudelijk goed voorbereidt, rekening houdend met de belevingswereld van leerlingen.
  • Op een lesplan-/ voorbereidingsformulier relevante lesdoelen en eigen doelen formuleert en aangeeft hoe deze worden geĆ«valueerd
  • Leerdoelen en lesinhoud vertaalt in zinvolle en gevarieerde leeractiviteiten
  • Leerlingen begeleidt en ondersteuning biedt bij zelfstandig werken
  • Verband legt met eerdere leerinhouden (voorkennis) en andere vakken
  • Functioneel gebruik maakt van hulpmiddelen en media, m.n. ICT
  • Toetsen gebruikt, maakt en beoordeelt
  • Toetsen evalueert
  • Leerlingen motiveert en betrekt bij de lesstof via betekenisgeving, actualisatie, visualisering e.d.
  • Activerende werkvormen toepast
  • Leerlingen feedback geeft op hun leerproces en dat met hen evalueert
  • Oog heeft voor verschillen tussen leerlingen qua leerstijl, motivatie en niveau en daar didactisch op inspeelt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten