zaterdag 4 oktober 2014

Zs Zelfstandig Stil

Dinsdag had ik "mijn" klasje weer. Tijdens mijn voorbereiding loop ik tegen de vraag: Hoe deel ik mijn les op een goede manier in? Ga ik verder op het huiswerk? (wat hebben ze thuis gelezen en gemaakt?) Ik ga daar mee om door vragen te stellen over de gelezen stof. En wat doe ik vervolgens? Je zou natuurlijk gewoon denken dat ik gewoon een stukje theorie zou geven maar blijkbaar kwam dat niet gelijk in mij op. Uiteindelijk kwam dat gelukkig wel maar dan komt de vraag: waarom denk ik er niet aan? Waarom kostte dat zoveel moeite? Ik denk dat ik er moeite mee heb omdat ik me nog niet thuis voel in de methode. Nu kan je denken, dat is het toch gewoon lezen en dan weet je wat je moet doen? Tja nog niet helemaal dus. Maar dat komt wel. Ik weet nu wel waar ik op moet letten.

Hoe zag de structuur van mijn lesplan eruit.
Begin les: Vragen stellen over de theorie van het huiswerk
Centrale deel:

  • Theorie. Stukje uitleg over bouwstoffen en vegetariĆ«rs. 
  • ZS (Zelfstandig Stil) en ZF (zelfstandig Fluisteren) werken aan opdrachten. Ik schrijf hierbij op het bord wat ik van ze verwacht: Lezen blz 17 Maken t/m opdracht 17 ZS tot 10.30 uur ZF tot 10.40
Einde les: Stukje herhaling van de lesstof. Uitleg over het gezonde snack project.

En hoe ging het nu in het echt?

Ik begon inderdaad met vragen stellen en dat voelde goed. Ik hou er van om leerlingen te testen wat ze weten en de interactie. Ik hou van die interactie! Toch is het wel lastig om de leerlingen zelf hun antwoord te laten geven of als een leerling het niet weet om een andere leerling om het antwoord te vragen.

Ik moest een paar keer aandacht vragen (fluiten, harder roepen) en begon mijn uitleg over ZS en ZF.  Ik heb op het bord geschreven wat ik van ze verwachtte en ze gingen (na de vraag: mogen we muziek luisteren) gelijk aan de slag. Eigenlijk was ik heel verbaasd hoe makkelijk ze aan de slag gingen.

In die tijd heb ik even een plattegrond gemaakt en ben ik gaan rondlopen, huiswerk gecontroleerd en waar nodig uitleg gegeven. 10  minuten voor het einde van de les heb ik uitles gegeven over het project de gezonde snack. De leerlingen zijn in tweetallen gaan zitten die ik later verdeeld heb in viertallen.

Dit kostte meer tijd dan ik had gedacht en ik ben de leerlingen vergeten een compliment te geven over hoe ze werkten. Dat vind ik erg jammer van mijn kant.

Aan het einde van de dag heb ik nog even met meneer E gesproken, toen ik hem opzocht was hij met mevrouw W aan het praten die met deze klas zo moeite heeft. Hij had haar verteld over mijn ZF en ZS verhaal en daar had ze wel oren naar (ik voel me zeer gevleid). Dus volgende week dinsdag ga ik haar observeren in de les met deze klas en haar feedback geven wat anders kan.

Aan welke competenties heb ik gewerkt?

  • Ik heb aan competentie 1 gewerkt door de ZS en ZF regels te maken en me aan de gemaakte afspraken te houden
  • Ik heb aan competentie 2 gewerkt doordat de leerling via deze manier van werken zich op hun gemak voelden. Er was rust in de klas, en de leerlingen konden actief aan het werk. Wat ik hier gemist heb was dat ik de klas een compliment had kunnen geven over de manier waarop ze hadden gewerkt en dat ben ik compleet vergeten.
  • Ik heb aan competentie 3 gewerkt door een goed lesplan op te stellen en me daar aan te houden. En ik heb de leerlingen begeleidt en ondersteund in het zelfstandig werken.
  • Ik heb aan competentie 4 gewerkt door de leerlingen een duidelijke structuur te bieden met de werkvorm ZS en ZF
  • Ik heb en ga werken aan competentie 5 door mijn collega te observeren in haar les en haar uitleg te geven over de werkvorm ZS en ZF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten